Dietary Intake of Vitamin K Is Inversely Associated with Mortality Risk

Dieses Thema enthält 0 Antworten und 1 Teilnehmer. Es wurde zuletzt aktualisiert von Markus Markus 11.11.2014 um 18:25.

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    Dietary Intake of Vitamin K Is Inversely Associated with Mortality Risk

    Abstract

    Vitamin K has been related to cardiovascular disease and cancer risk. However, data on total mortality are scarce. The aim of the present study was to assess the association between the dietary intake of different types of vitamin K and mortality in a Mediterranean population at high cardiovascular disease risk. A prospective cohort analysis was conducted in 7216 participants from the PREDIMED (Prevención con Dieta Mediterránea) study (median follow-up of 4.8 y). Energy and nutrient intakes were evaluated using a validated 137-item food frequency questionnaire. Dietary vitamin K intake was calculated annually using the USDA food composition database and other published sources. Deaths were ascertained by an end-point adjudication committee unaware of the dietary habits of participants after they had reviewed medical records and linked up to the National Death Index. Cox proportional hazard models were fitted to assess the RR of mortality. Energy-adjusted baseline dietary phylloquinone intake was inversely associated with a significantly reduced risk of cancer and all-cause mortality after controlling for potential confounders (HR: 0.54; 95% CI: 0.30, 0.96; and HR: 0.64; 95% CI: 0.45, 0.90, respectively). In longitudinal assessments, individuals who increased their intake of phylloquinone or menaquinone during follow-up had a lower risk of cancer (HR: 0.64; 95% CI: 0.43, 0.95; and HR: 0.41; 95% CI: 0.26, 0.64, respectively) and all-cause mortality (HR: 0.57; 95% CI: 0.44, 0.73; and HR: 0.55; 95% CI: 0.42, 0.73, respectively) than individuals who decreased or did not change their intake. Also, individuals who increased their intake of dietary phylloquinone had a lower risk of cardiovascular mortality risk (HR: 0.52; 95% CI: 0.31, 0.86). However, no association between changes in menaquinone intake and cardiovascular mortality was observed (HR: 0.76; 95% CI: 0.44, 1.29). An increase in dietary intake of vitamin K is associated with a reduced risk of cardiovascular, cancer, or all-cause mortality in a Mediterranean population at high cardiovascular disease risk.

    Eine über fast 5 Jahre begleitende Beobachtungs-Studie mit 7200 Teilnehmern, die die Auswirkungen einer Mittelmeerdiät auf das Herzkreislaufrisiko von älteren Menschen untersuchte, ergab: bereichtigt um andere Faktoren nahm man zwei Gruppen, die eine umfasste die 25% mit der niedrigsten Aufnahme von Vitamin K1 und die andere die 25% mit der höchsten Aufnahme von K1.

    Ergebnis: ein 36% niedrigeres Gesamttodes-Risiko und ein 46% niedrigeres Risiko an Krebs zu versterben. Nahm man das K1 auch nach Studienende weiterhin ein, so sank das Risiko weiter, auf 43% beim Gesamttodes-Risiko.

    Genau denselben Effekt hat man auch bei Vitamin K2 beobachtet (oberste und unterste 25%-Gruppen): das Gesamttodes-Risiko war bei der Gruppe mit der höchsten K2-Aufnahme jetzt sogar um 45% vermindert. Fiel man in beide Gruppen (also die höchste Aufnahme von K1 UND K2), so sank das Gesamttodes-Risiko sogar um 59%.

    Diese Zahlen gelten für eine Mittelmeerdiät, also für Gemüse, Salat, Obst, Fisch, Knoblauch, rotes Fleisch, viel Olivenöl sowie Rotwein. Eher mäßig Gereide, aber auch Hülsenfrüchte und Reis, vor allem aber: sehr wenig verarbeitete Lebensmittel.

    Quelle: http://jn.nutrition.org/content/early/20…9/jn.113.187740

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